ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

کمیسیون بورس و اوراق بهادار، نوا تک را به راه‌اندازی طرح هرمی به مبلغ 650 میلیون دلار متهم کرد

2024/08/13
10:21
23

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) اعلام کرده است که شرکت نوا تک (NovaTech Ltd.) به‌راستی طرح هرمی را راه‌اندازی کرده که بیش از 650 میلیون دلار در قالب ارزهای دیجیتال جمع‌آوری کرده است. بنیان‌گذاران این شرکت، سینتیا و ادی پتیون، به همراه دیگر افراد و شرکت‌هایی که به ترویج نوا تک پرداخته‌اند، به مشارکت در این طرح متهم شده‌اند.

این طرح هرمی بیش از 200,000 سرمایه‌گذار در سطح جهانی را تحت تأثیر قرار داده است، به‌ویژه در میان جامعه هائیتی-آمریکایی. بر اساس شکایت SEC، متهمان با هدف قرار دادن گروه‌های خاص و استفاده از مفاهیم دینی و آزادی مالی، سرمایه‌گذاران را جذب کرده‌اند.

پتیون‌ها با وعده سرمایه‌گذاری پول‌های جمع‌آوری شده در بازارهای ارز دیجیتال و تبادل خارجی، سرمایه‌گذاران را فریب داده و در واقع بیشتر این وجوه را برای پرداخت به سرمایه‌گذاران قبلی، کمیسیون‌های ترویج‌دهندگان و هزینه‌های شخصی خود مصرف کرده‌اند.

بر اساس اظهارات اریک وِرنر، مدیر دفتر منطقه‌ای فورت ورث SEC، نوا تک و بنیان‌گذاران آن خسارات زیادی به ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان وارد کرده‌اند و اقدام امروز SEC نشان‌دهنده عزم این نهاد در پیگرد قانونی هر دو گروهطراحان اصلی و ترویج‌دهندگان تقلباست.

متهمان به نقض قوانین ضد تقلب و الزامات ثبت‌نام متهم شده‌اند. زیزی به توافق جزئی دست یافته است بدون آنکه اتهامات را قبول یا رد کند. پیش از این، دادستان کل نیویورک، لتیشا جیمز، نیز علیه سینتیا و ادی پتیون و دیگران به دلیل کلاهبرداری از هزاران سرمایه‌گذار دعوی کرده بود.

شرکت نوا تک در ماه مه 2023 دچار فروپاشی شد و اکثر سرمایه‌گذاران قادر به برداشت سرمایه‌های خود نبوده‌اند.


منبع : The block