ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

مسابقه بزرگ امنیتی Uniswap: فرصتی بی‌نظیر برای شناسایی آسیب‌پذیری‌های نسخه چهارم

2024/08/16
11:01
23

شرکت Uniswap Labs، شرکت توسعه‌دهنده اصلی صرافی غیرمتمرکز محبوب اتریوم، از آغاز مسابقه‌ای با جایزه 2.35 میلیون دلاری برای بررسی امنیت نسخه چهارم (v4) این پلتفرم خبر داد. این مسابقه که به عنوان بزرگ‌ترین در تاریخ دیفای شناخته می‌شود، با حمایت بنیاد غیرانتفاعی Uniswap و شبکه بازرسی وب3 Cantina برگزار می‌گردد.

هدف Uniswap از این اقدام، اطمینان از آن است که نسخه چهارم، امن‌ترین مجموعه قراردادهای هوشمند در دنیای بلاکچین باشد. این رقابت برای شناسایی و رفع آسیب‌پذیری‌های احتمالی در قراردادهای هوشمند Uniswap v4 و سیستم نوآورانه Universal Router برگزار می‌شود، سیستمی که امکان تبادل توکن‌های ERC-20 و NFTها را فراهم می‌کند.

نسخه چهارم Uniswap با افزودن امکانات جدیدی مانند «hooks» یا پلاگین‌های قرارداد هوشمند، به کاربران این امکان را می‌دهد که استخرهای نقدینگی را شخصی‌سازی کرده و از ویژگی‌هایی همچون کارمزدهای دینامیک و سفارش‌های محدود در زنجیره بهره‌مند شوند. این نسخه همچنین تلاش دارد تا با متمرکز کردن همه استخرهای نقدینگی در یک قرارداد، هزینه‌های تراکنش را کاهش دهد.

با وجود استقبال از این ارتقاء، برخی از افراد به دلیل استفاده از مجوز کسب و کار چهار ساله که استفاده از کد را محدود می‌کند، آن را مخالف با اصول متن‌باز در دنیای ارزهای دیجیتال می‌دانند.

کدهای پیشنهادی v4 در اواسط سال 2023 منتشر شد و این مسابقه امنیتی از 4 سپتامبر آغاز و تا پایان ماه ادامه خواهد داشت. همه افراد می‌توانند آسیب‌پذیری‌های کد v4 را گزارش دهند و بر اساس شدت مشکل و کیفیت مستندات ارائه‌شده، جوایز دریافت کنند.


منبع : The block