ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

گام بزرگ در تنظیم هوش مصنوعی؛ امضای نخستین پیمان جهانی

2024/09/06
09:54
16

در یک گام تاریخی، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا نخستین پیمان بین‌المللی و الزام‌آور حقوقی در زمینه هوش مصنوعی را به امضا رسانده‌اند. این پیمان با هدف تأمین حقوق بشر و پاسخ‌گویی در قبال عملکرد هوش مصنوعی، به عنوان یک گام مهم در تنظیم فناوری هوش مصنوعی شناخته می‌شود.

 

این پیمان که به عنوان "چارچوب کنوانسیون هوش مصنوعی" شناخته می‌شود، بر حفظ حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک تأکید دارد و همه امضاکنندگان آن را موظف می‌کند که در صورت بروز آسیب یا تبعیض ناشی از سیستم‌های هوش مصنوعی، پاسخگو باشند. این چارچوب همچنین تضمین می‌کند که خروجی‌های این سیستم‌ها حقوق شهروندی از جمله برابری و حریم خصوصی افراد را رعایت کنند.

 

با اینکه این پیمان نخستین تلاش جهانی برای تنظیم هوش مصنوعی است، نظارت بر اجرای آن در مراحل اولیه تنها از طریق مانیتورینگ صورت می‌گیرد و هنوز جریمه‌ها و تقویت‌های قانونی برای تخلفات مشخص نشده است. این اقدام به عنوان اولین قدم مهم در جامعه جهانی برای مواجهه با چالش‌های هوش مصنوعی شناخته می‌شود.

 

در حالی که کشورهای مختلف در حال تدوین مقررات محلی هستند، اتحادیه اروپا نیز با قانون جدید خود که از اول آگوست اجرایی شده، مقررات گسترده‌ای برای توسعه و استفاده از مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی وضع کرده است. از سوی دیگر، شرکت‌های بزرگ فناوری مانند متا (شرکت مادر فیسبوک) به دلیل این مقررات، عرضه جدیدترین ابزارهای هوش مصنوعی خود را در اروپا متوقف کرده‌اند.


منبع : Cointelegraph