ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

پایان کار Friend.Tech: رها کردن قراردادهای هوشمند پس از کاهش رشد

2024/09/09
11:42
16

پلتفرم اجتماعیFriend.Tech ، که با معاملات توکن‌ها برای خرید "کلید" دسترسی به فیدهای افراد تأثیرگذار به موفقیت رسیده بود، کمتر از یک سال پس از راه‌اندازی موفق اولیه، عملاً فعالیت خود را متوقف کرد.

 

توسعه‌دهندگان Friend.Tech در ۸ سپتامبر با فراخوانی یک تابع در قراردادهای هوشمند پلتفرم، کنترل این قراردادها را به آدرس نال اتریوم منتقل کردند. این اقدام به معنای قفل کردن سیستم فعلی و جلوگیری از هرگونه تغییرات آینده است. تیم توسعه‌دهنده در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ‌گونه درآمدی از قراردادهای هوشمند یا وب‌سایت به کیف چندامضایی آن‌ها نخواهد رفت. هرچند که پلتفرم همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اما با از دست دادن کنترل، اضافه شدن ویژگی‌های جدید عملاً غیرممکن خواهد بود.

 

Friend.Tech در اوت سال گذشته بر بستر شبکه لایه ۲ Base که توسط Coinbase پشتیبانی می‌شود، راه‌اندازی شد و به سرعت در میان جامعه ارزهای دیجیتال مورد توجه قرار گرفت. تا ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳، درآمد روزانه این پروتکل از اتریوم نیز پیشی گرفت و کلید فید یکی از بنیان‌گذاران ناشناس آن با نام Racer، به قیمت ۸.۹ اتر (معادل ۱۴,۵۰۰ دلار در آن زمان) فروخته شد.

 

هرچند، پس از فروکش کردن هیجان اولیه و کسب حداقل ۲۰ میلیون دلار کارمزد توسط توسعه‌دهندگان، این پلتفرم نتوانست فعالیت‌های تجاری خود را حفظ کند. پس از عرضه نسخه دوم پروتکل در ماه مه، قیمت توکن بومی Friend.Tech به شدت کاهش یافت، به‌ویژه پس از اعلام تمایل Racer برای ترک بلاکچین Base.

 

در نهایت، با ثابت ماندن درآمدهای پروتکل و به دست آوردن تنها ۶۰,۰۰۰ دلار کارمزد از ژوئن به بعد، توسعه این پلتفرم عملاً متوقف شد. با قفل شدن قراردادهای هوشمند، احتمال بازگشت این پلتفرم و توسعه آن توسط تیم جدید تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد.


منبع : The block