ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

همکاری پالیگان و Fabric برای توسعه چیپ‌های اختصاصی ZK

2024/09/10
20:57
33

پالیگان لبز با همکاری تولیدکننده سخت‌افزار کریپتو، Fabric Cryptography، قصد دارد واحدهای پردازش قابل تایید (VPU) خود را به اکوسیستم AggLayer معرفی کند. اکوسیستم AggLayer که توسط پالیگان و سایر همکاران توسعه می‌یابد، یک لایه تعامل‌پذیری است که با استفاده از اثبات‌های دانش صفر (ZK proofs)، امنیت و نقدینگی یکپارچه بین زنجیره‌های مختلف را فراهم می‌کند.

 

این تکنولوژی به گونه‌ای طراحی شده که در صورت خرابی یک زنجیره، عملیات و وجوه زنجیره‌های دیگر تحت تاثیر قرار نگیرد. ZK proofs این امکان را فراهم می‌کند که بدون افشای داده‌های اصلی، یک طرف به طرف دیگر ثابت کند که یک اظهار درست است، که باعث افزایش حریم خصوصی و امنیت در سیستم‌های بلاک‌چین می‌شود.

 

پالیگان لبز با Fabric برای طراحی مشترک کتابخانه‌های Plonky2 و Plonky3 همکاری کرده است که از مجموعه دستورالعمل‌های متمرکز بر رمزنگاری VPU بهره می‌برند. این کتابخانه‌ها بخش مهمی از سیستم‌های ZK-proof پالیگان لبز هستند و به تولید اثبات‌های سریع و ارزان کمک می‌کنند.

 

واحد پردازش قابل تایید (VPU) اولین چیپ اختصاصی برای پردازش‌های رمزنگاری است که برخلاف سخت‌افزارهای عمومی مانند CPU یا GPU، قابلیت برنامه‌ریزی بالایی دارد و می‌تواند با تغییر الگوریتم‌های سیستم‌های اثبات، دوباره تعریف شود. به گفته‌ی مایکل گائو، مدیرعامل Fabric، معماری خاص این چیپ عملکرد بی‌سابقه‌ای را برای سیستم‌های اثبات ارائه می‌دهد و باعث می‌شود تا توسعه و استفاده از این فناوری به جای چند سال، تنها در چند ماه انجام گیرد.

 

پالیگان لبز با خرید ۵ میلیون دلار سیستم‌های سرور مبتنی بر VPU قصد دارد فرآیند تولید اثبات‌های دانش صفر را برای پروژه‌های مختلف مانند Polygon zkEVM و Polygon Miden تسریع کند و هزینه‌های اثبات را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد.


منبع : The block