ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

کاوش ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در ۱۳۴ کشور: ۹۸٪ اقتصاد جهانی تحت پوشش

2024/09/17
15:21
19

بر اساس گزارش جدید شورای آتلانتیک، ۱۳۴ کشور که ۹۸٪ از اقتصاد جهانی را نمایندگی می‌کنند، در حال بررسی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند. این تعداد در سال ۲۰۲۰ تنها ۳۵ کشور بود. در حال حاضر ۶۶ کشور به مراحل پیشرفته‌تری از این پروژه‌ها رسیده‌اند.

 

چین با "یوان دیجیتال" یا e-CNY، بزرگ‌ترین پروژه آزمایشی CBDC را در سطح جهان هدایت می‌کند. تا ژوئن ۲۰۲۴، حجم تراکنش‌های این ارز به ۹۸۶ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده رشد چهار برابری نسبت به سال گذشته است. این پروژه تأثیرات قابل توجهی در بخش‌هایی مانند آموزش، بهداشت و گردشگری داشته است.

 

علاوه بر چین، تمامی کشورهای اصلی گروه BRICS (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) نیز در حال آزمایش CBDC هستند. همچنین ۴۴ کشور، از جمله استرالیا، اندونزی، سنگاپور و مالزی، برنامه‌های آزمایشی خود را آغاز کرده‌اند.

 

پروژه mBridge که بانک‌های چین، تایلند، امارات، هنگ‌کنگ و عربستان را به هم متصل می‌کند، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های بین‌المللی CBDC است که در حال گسترش است. همچنین ایالات متحده به پروژه Agorá پیوسته که یک پروژه همکاری برای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی بین هفت بانک مرکزی بزرگ دنیا است.

 

در حالی که بسیاری از کشورها به دنبال توسعه CBDC هستند، استفاده از این ارزها همچنان موضوع بحث در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است.

 

به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، بیش از ۹۸٪ از بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال تحقیق، اجرای آزمایشی یا راه‌اندازی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی هستند.


منبع : Cryptonews